Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Λιτότητα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Λιτότητα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 26 Μαΐου 2010

Λιτότητα. Μονόδρομος?

Επικρατεί η άποψη ότι τα μέτρα λιτότητας που επιβάλλονται στην Ελλάδα είναι μονόδρομος για την διάσωση της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα όμως με άρθρο των Ricardo Caballero και Francesco Giavazzi στους Financial Times, (αναδημοσιεύεται στα ελληνικά στο TVXS) υπάρχουν τουλάχιστον 2 γενικές στρατηγικές και φέρνουν το παράδειγμα της Ιρλανδίας. 

Το 1982 η Ιρλανδία πνίγεται στα χρέη και εφαρμόζει μέτρα λιτότητας. Το αποτέλεσμα ήταν να βυθιστεί σε μεγαλύτερη ύφεση και να αυξηθεί το χρέος της. Αλλά το 1987 η ίδια χώρα αποφασίζει αντί για περαιτέρω δυσμενή μέτρα να προχωρήσει σε περικοπές δαπανών που, σε συνδυασμό με την υποτίμηση του νομίσματος (εξαιτίας της οποίας αυξήθηκαν οι εξαγωγές), έβγαλαν γρήγορα τη χώρα από την κρίση.

Η Ελλάδα βέβαια δεν έχει τη δυνατότητα να υποτιμήσει το νόμισμά της. Παρ'όλα αυτά, η υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου το τελευταίο χρόνο είναι πολύ μεγάλη και ενδεχομένως αποδειχθεί ιδιαίτερα ωφέλιμη για τις "προβληματικές" Νότιες οικονομίες, εφόσον βέβαια αυτές φροντίσουν να εκμεταλλευτούν το ευνοϊκό περιβάλλον που διαμορφώνεται για τις εξαγωγές τους σε χώρες εκτός Ευρωζώνης.

Ο Γ.Παπανδρέου δηλώνει ότι η οικονομική στρατηγική που χαράζει η κυβέρνηση έχει δύο όψεις: από τη μια επιβάλλει τα "αναπόφεκτα"  φορολογικά μέτρα, και από την άλλη ωθεί την ανάπτυξη. Το πρόβλημα είναι ότι αυτές οι δύο όψεις είναι αντικρουόμενες και είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι ο συνδυασμός τους θα είναι αποτελεσματικός. Αντίθετα είναι πιθανό να αλληλοακυρωθούν.

Ελληνική κρίση: Το σύνδρομο της Στοκχόλμης

Η τρέλα συνεχίζεται στην Ελλάδα, με την προσοχή στραμμένη στα νέα φορολογικά μέτρα, στις φοροδιαφυγές, στα σκάνδαλα, στο ασφαλιστικό, κλπ. Πλέον οι Έλληνες, ο καθένας για τους λόγους του, θεωρούν δεδομένο τον βιασμό και έχουν στήσει κώλο όντας εν αναμονή...

Εν τω μεταξύ, ολοένα και περισσότεροι διακεκριμένοι ξένοι οικονομολόγοι υπογραμμίζουν ότι η στρατηγική που ακολουθεί η Ελλάδα δεν αποτελεί μονόδρομο και αν εξυπηρετεί τα συμφέροντα κάποιου, αυτός δεν είναι ο μέσος Έλληνας πολίτης. Επίσης θεωρούν ότι είναι παράλογο (το αποκαλούν σύνδρομο Στοκχόλμης) να καταφεύγει η Ελλάδα για "βοήθεια" σε αυτούς που την έφεραν στη δυσμενή θέση που βρίσκεται, και αποκαλύπτουν τη γελοιότητα του επιχειρήματος (που ανακυκλώνεται συχνά-πυκνά από ελληνικά και ξένα ΜΜΕ) ότι για την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας φταίνε τα... μπουζούκια και ο σπάταλος τρόπος ζωής των Ελλήνων.

Το δυστύχημα είναι ότι για να γίνει κατανοητό από το ευρύ κοινό αυτό που συμβαίνει με την Ελληνική κρίση, απαιτείται λίγη μελέτη, λίγη γνώση του τρόπου λειτουργίας του οικονομικού και χρηματοπιστωτικού συστήματος, λίγη ενασχόληση με την πρόσφατη ιστορία. Χρειάζεται κανείς να αφιερώσει λίγο χρόνο βρε αδερφέ. Δε νομίζω να γίνει από πολλούς αυτό. Άλλοι δεν έχουν την όρεξη, άλλοι δεν έχουν το χρόνο, άλλοι δεν έχουν την παιδεία...

Εναλλακτικά, θεωρώντας ότι όλοι ξέρουν πώς παρουσιάζεται η κατάσταση από τα ελληνικά ΜΜΕ και κόμματα, θέσεις ξένων αναλυτών και εφημερίδων μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμες και να βοηθήσουν στη διαμόρφωση σφαιρικότερης άποψης.

Για να μην πολυλογώ, θα βάζω σε αυτό εδώ το μπλογκ ότι βρίσκω σχετικό με την ανωτέρω συλλογιστική.